“De vice premier wordt er doodziek van”!

IMG_8593Ik lees net een artkel in het NHD van afgelopen zaterdag dat Lodewijk Asscher “er doodziek van wordt” en hij iedere dag op zijn tenen moet lopen om het goed te doen en zijn buik vol heeft van slechte peilingen!!

Ik zou wel eens om de tafel willen gaan zitten als ervaringsdeskundige met Asscher, Schippers, Bussemaker en Rutte!!! Ik weet inmiddels waarop ze echt op kunnen bezuinigen en waar niet!! Elke keer worden er inderdaad mooie hervormings plannen bedacht om die dan weer zo snel mogelijk uit te voeren op brave burgers (“de melkkoe zonder Quotum”). Maar als ze zelf met tegenslagen te maken krijgen worden ze er ineens doodziek van terwijl ze “gewoon gezond” zijn… ! Ik begrijp zijn gevoel heel goed hoor…. Volgens zijn collega’s is hij zo ongrijpbaar als paling in een emmer snot…en ik blijf maar roepen in de woestijn…! Daar wordt word ik doodziek van en moet elke dag op mijn tenen lopen om het goed te doen!! En volgens mij praat ik niet alleen voor mijzelf…!

Het leven is “echt” een behoorlijke klus! En het leven is soms ‘aardig’ lastig om de dingen goed te regelen…..! 

Wil je bijvoorbeeld goed onderwijs voor je kind …dan moet je tegenwoordig eerst 20.000 euro per jaar op tafel leggen voor een particuliere school. Maar hebben deze leraren dan een andere opleiding gevolgd)? Nee….!!.En als je wilt dat je kind wel goed onderwijs krijgt op een reguliere school zonder teveel uitval ,dan moet je dus continu aan de bel trekken en/of heel veel papieren invullen of om te tafel gaan zitten om te zorgen dat dit bij de juiste personen terecht komt en het geregeld gaat worden.En helemaal wanneer je kind Speciaal Onderwijs nodig heeft omdat zij niet in het reguliere onderwijs passen dan is het helemaal een lijdensweg in de wirwar van clusters om het ‘goed’ te regelen.

Als je kind  zeldzame afwijkingen heeft waardoor je veel in ziekenhuizen zit of vaak naar een gespecialiseerde arts moet ,die je tegenwoordig alleen nog maar in de grote steden klaarblijkelijk kunt vinden, dan kost dat heel veel tijd, energie en als dan zelf ook nog eens een zeldzame chronische ziekte hebt en niet weet hoe je elke ochtend opstaat en hoe je dag verloopt dan is dat best een hele lastige klus. Tussen deze “ik noem het maar “ZORGBAAN” moet je ook nog eens heel erg creatief zijn om samen met je partner een onderneming te runnen…..die geen 9 tot 17.00 tijden kent is dan ik het leven soms een best lastige klus.  Gelukkig zijn wij positieve mensen maar moeten wel heel vaak op onze tenen lopen”en raak je het spoor soms bijster. 

Omdat ik het spoor “soms” bijster raak ben ik op zoek gegaan naar een psycholoog maar ik moest eerst een “stoornis ” hebben….anders kwam ik er niet voor in aanmerking. Nou ik kan je vertellen…een wetgevingsstoornis heb ik inmiddels wel opgelopen na al die jaren vechten voor het welzijn zijn van mijn kind en het “geluk” voor mijn gezin.  Vaak vergelijk ik mezelf met de inmiddels al jaren overleden “Willem Oltmans” vanwege zijn eigengereide strijdbaarheid en noem ik mijzelf vaak even “Wilhelmina Oltmans”. Als je de waarheid spreekt en je het bureaucratische systeem niet accepteert omdat het niet klopt met de realiteit wordt je bijna verbannen of geweerd!! Maar “ik” geef ook nooit op…! Veel mensen nemen hun verantwoordelijkheid serieus maar als een ander dit niet doet raak je teleurgesteld. Ik begrijp steeds meer waarom mensen ziek,worden,  een burn – out krijgen en de overheid gaat dit meer en meer uit het oog verliezen doordat ze nog meer van mensen verlangen. Als de politiek meer vertrouwen biedt in grote zaken zoals Onderwijs, Werkgelegenheid, Zorg en Vervoer en ze zich een beetje meer gaan diepen in de kracht van de mensen die zich niet met opiniepeilingen bezig houden. Dan wordt het volgens mij voor iedereen beter en ook voor Lodewijk Asscher!

 

Ik wordt soms doodziek van “goede adviezen”!

Dat Emma (onze dochter) anders was wisten we eigenlijk al vanaf dag een. Maar toen ik weer eens een keer bij een arts kwam en vertelde dat Emma erg last had van haar voeten Zei ze ineens…nou daar kan ze prima mee leven hoor!! Ik ken nog een meisje met TurnerSyndroom die wat ouder is en lymfoedeem heeft maar die doet gewoon zittend werk en zit achter de kassa bij Albert Heijn!!! Zittend werk doen bij Albert Heijn, wat is dat nou weer voor een opmerking zei ik! Misschien wordt ze wel manager van Albert Heijn….!Het kan mij wel degelijk schelen wat ze later gaat doen en ook al heeft ze moeilijke benen, dit meisje kan zoveel meer dan dit zomaar accepteren!!!!

Wij geven nooit op!!!

Ook al ben je anders …zorg voor jezelf en je onafhankelijkheid en Wij geven nooit op!!! Liefs Emma en Silvia

Wim neemt alle taken wat verzorging en hulp op zijn schouders.

Wim neemt alle taken wat verzorging en hulp op zijn schouders.

Toen we op een dag Emma haar ontwikkelingsniveau lieten testen kwam er een IQ uit van 68 en toen we hiermee naar de leerkracht gingen tijdens een handelingsplan bespreking zei ze: Ik weet niet of Emma ooit zelfstandig zou kunnen wonen maar dat er wel aangepaste woonplekken voor haar waren. Nou dat gaat echt niet gebeuren hoor zei ik tegen haar….want Emma heeft zoveel in haar mars…en is heel slim. Alleen heeft Emma in haar ontwikkeling jaren heel veel structuur, medische zorg en dagelijkse leermoment nodig heeft. En daar zullen wij als ouders alles aan doen om haar zo onafhankelijk mogelijk te maken. We hebben haar toen van het regionale onderwijs afgehaald en haar aangemeld bij een Mytylschool. Om haar daar te krijgen vereiste zoveel inspanning, stress en tijd!! ( Er is namelijk geen (Logboek) van kinderen met een lichamelijk en geestelijke beperking..!! Alleen zijn er ‘losse papieren en veel specialisten die alles apart bewaren en wij het ARCHIEF zijn, alleen heeft een houdbaarheid en ook bepaalde gegevens blijken te verjaren en je daardoor moet je elke keer weer “nieuwe updates” laten uitvoeren!!

Gek van “regels”!

Gezien alles in Nederland over zoveel schijven gaat en er zoveel regels zijn, wordt je er vaak helemaal gek van!! Inmiddels volgt Emma al twee jaar een VMBO opleiding bij Heliomare in Wijk aan Zee en behaald ze zeer goed resultaten. Dit komt door haar eigen inzet en kracht, onze zorg die wij als ouders aan haar verplicht zijn te geven en de geweldige leerkrachten die haar zoveel kansen en mogelijkheden bieden…! Want de toekomst van deze kinderen is ook uw AOW.!!!!

 

Dit zijn de huidige cijfers van een meisje die al zoveel in haar leven heeft meegemaakt en nog veel op haar afkomt omdat je Turner voor je leven hebt.

Dit zijn de huidige cijfers van een meisje die al zoveel in haar leven heeft meegemaakt en nog veel op haar afkomt omdat je Turner voor je leven hebt.

Het leven is echt een behoorlijke klus en geloof me je moet het echt altijd zelf doen…! Maar vooral in geloven in wat je doet…!

Veel liefs van ons.

“Droomhuis met een verhaal”

 

B&B Oud Quadyck Kwadijk

Droomhuis met een verhaal

 

Uienbollen van Groenrijk Zuidoostbeemster

Uienbollen van Groenrijk Zuidoostbeemster

Meer dan 15 jaar geleden heb ik een handlezing laten doen in Amsterdam. Ik vond het doodeng zal ik je zeggen, maar een goede vriendin had dit me aanbevolen, echt iets voor jou Sil. Het leuke mens wist helemaal niets van mij maar ze ging met mijn geboortedatum aan de haal….en begon te vertellen! Oeps… confronterend dat dit was….! Maar ze vertelde me eigenlijk juist dingen die bevestigend voor me waren en daar was ik nou juist zo van onder de indruk. Jij hebt ruimte nodig, jij kunt je pas ontwikkelen als je ruimte en vrijheid hebt, ik moest een afdruk van mijn hand maken en de handlezeres zei tegen mij: ik zie iets “vreemds aan je handen” maar wat dat is vreemde is kan ik niet uitleggen. Er gaat iets groots gebeuren binnenkort…Nou kom maar op, zei ik tegen haar….en ik zie ook rondjes in je vingers en dat betekent dat je een sterk en ondernemend persoon bent. Ik was samen met mijn zus en we lagen helemaal in een deuk van het lachen. Jaja het klopt allemaal wat je zegt maar de vrijheid en iets vreemds zien aan mijn handen dat zie ik niet zo.! Ik was in mijn vorige huis nooit thuis…dat klopte wel want dat stond in een woonwijk dat me toen al wel benauwde. Maar ik was toen nog een stuk jonger en lekker aan het genieten,maar inderdaad veel buiten de deur. Maar goed de tijd verstreek en we gingen toch op zoek naar een leuk vrijstaand huis. Maar dat lukte niet erg, of te duur, te groot, te oud of te ver weg…en lieten we ons huis in Purmerend maar weer een beetje pimpen. Een likje verf op de muren en het tuintje aangepast maar toen ik op een dag een stukje ging wandelen..kreeg ik een soort van extreme hartklopping toen ik op de fietsverbindingsweg (de Miedijk) liep vanuit Purmerend naar Kwadijk. Ik zag in de verte een half afgebouwd huis staan waar een TE KOOP bord in de tuin stond..! Dit kan niet waar zijn..mijn hart begon tekeer te gaan en ik dacht..WOW…Zo’n huis op die plek…dat kan niet te koop staan, daar moet iets mee zijn. Ik was helemaal hyper en eenmaal thuis zei ik tegen Wim..die vrouw heeft gelijk….Er gaat iets groots gebeuren….Het zal toch potverdikkie niet waar zijn wat die vrouw voorspelde. Ik voelde de ruimte en vrijheid toen ik bij dat huis stond. Het deed iets met me….Wat dat kan ik nog steeds niet uitleggen, dat moet je voelen… !De volgende dag belde ik de makelaar Hoekstra & van Eck op die dit huis in de verkoop had en de man achter de balie gaf ons een boekwerk mee….Nee, nee riep ik het is maar een huis hoor!! Ja dat weet ik, maar de eigenaar van dit huis heeft er een mooi project van gemaakt. Oh oke…wij naar de boekhouder….en eenmaal binnen zei ik tegen hem…we hebben eindelijk ons droomhuis gevonden, maar het is veel te duur en we kunnen het waarschijnlijk helemaal niet betalen maar hier wil ik echt wonen…Dit huis heeft alles wat we willen…! Nou met de instelling die jullie hebben moet het vast lukken zij hij…! Nou nog even met de bank praten…! Die was in erste instantie niet happig maar hij zag hoe we onze onderneming vanuit eigen kracht aan het opbouwen waren en gaf ons het voordeel van de twijfel en zei…als je je eigen huis snel verkoopt dan gaat het lukken. Het nieuwe huis was alleen half afgebouwd…de rest moest nog gebeuren…maar daar keken we wel doorheen mijn vader is nogal handig en had er zin in,want hij was net gestopt met werken. Mooie uitdaging voor hem….! We belde de makelaar weer op en zeiden…je moet nu komen, dit was op vrijdagmiddag en zei nee, ik kom maandag wel. Nee, ik wil dat je vandaag nog komt….oke oke..dan kom ik laat in de middag..Hij zag ons huis in Purmerend en was er meteen verliefd op..wat een leuk huis en zo goed onderhouden…hij ging weg en na het weekend belde er mensen uit Groningen naar de makelaar die een huis zochten waar ze zo in konden en niets aan hoefden te doen.. Nou zei de makelaar, ik ben vrijdag bij mensen geweest die hebben een huis waar je zo in kunt….! En zo werd er een afspraak gemaakt voor een bezichtiging en 1 dagen later was ons huis verkocht….! Geweldig verhaal toch…! Na 3 maanden woonden we in ons droomhuis met ruimte en met vrijheid…! Elke dag genieten we van deze plek omdat wij (voornamelijk Wim) sinds 2013 daar persoonlijk veel aandacht aan besteedt naast zijn drukke baan en achter de schermen de zorg heeft voor mij, Emma en Laura. Helaas is mijn vader in 2007 door een medische blunder overleden maar zijn vakmanschap, energie en bezieling blijven voortbestaan.

Iets “vreemds” aan je handen

Toen er in 2008 onomstotelijk bewezen werd dat ik Sarcoidose heb, en ik door heel erg veel artsen ben gezien, bleven twee artsen me bij…Longarts Dr Grutters en Neuroloog dr. Vogels uit het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. Dr Vogels deed zo zijn controles, keek naar mijn handen en zij, ik zie iets vreemds aan de binnenkant van jouw handen…! Ik dacht dit kan niet waar zijn…! Dit is de tweede keer dat iemand dit opnoemde maar schonk er verder geen aandacht aan. Toch gingen me steeds meer dingen opvallen…! Een jaar of zes terug werd ik op het schoolplein aangesproken door een man, die ik niet persoonlijk kende, alleen dat zijn kinderen op de zelfde school zaten als onze kinderen. Hij wilde met me praten en ik zei dat ik dat liever niet wilde…hij bleef maar aandringen…! Waarom wil je met mij praten, vroeg ik? Ik krijg energie als ik jou zie! Elke keer als ik langs je huis rij dan komt er een soort energiebaan vrij zij hij…ik lachte er enorm om en vertelde hem dat ik dat ook had toen ik dit huis voor het eerst zag….! Maar voor de rest liet ik het weel los……Vreemd vond ik het beginnen te worden toen hij tot 2 keer aan toe s’avonds bij ons aan de deur kwam en zei dat hij echt met me wilde praten…Ik heb vriendelijk verzocht weg te gaan hem weggestuurd en na de derde keer heb ik aangifte bij de politie gedaan..! Daarna is het gestopt gelukkig. Tot ik vorig jaar zijn inmiddels ex vrouw tegenkwam in het ziekenhuis en haar aansprak hoe het met haar ging…en of ze wist dat haar haar man een aantal keren bij mij aan de deur was geweest. Ja dat wist ze en ze vond het erg velend voor mij, ik vertelde haar dat ik ontzettend veel respect voor haar heb omdat ze 4 kinderen alleen verder moet opvoeden, daarnaast 4 dagen werken en ook nog eens een HBO studie ernaast deed. Elk jaar doneren wij een bedrag aan een goed doel, maar de commercie spatte ervan af…dus besloten we het anders te doen door het te doneren aan iemand in onze omgeving. Ik heb toen haar en de dochter, die toevallig ook Emma heet, uitgenodigd bij ons UNIEKE PLEKJE in Kwadijk en hun beiden aangekleed in een outfit van She is online De leukste webwinkel met een Personal Styling Service. Zo waren er zo ontzettend blij mee en zijn weer gaan stralen en te geloven in zichzelf…doordat de “Vreemde” handen van mij iets met ze heeft gedaan….! We krijgen wel een het verzoek of het te koop is….? En ach alles heeft zo zijn prijs…ook dit..maar de gevoelsprijs ligt een stuk hoger dan de marktprijzen….!!


 “SMALL VILLA” BED & BREAKFAST “OUD QUADYCK”

Omdat wij dit zelf al een unieke plek vinden hebben we in 2013 besloten om naast ons huis een B&B te beginnen in de hoop dat we leuke mensen gaan ontmoeten  uit binnen en buitenland die niet gaan voor groot en super deluxe maar voor uniek & klein, maar wel hetzelfde gevoel krijgen hoe bijzonder het is om in het “Unieke kleine huis dat staat in het pittoreske Kwadijk te logeren wat een heerlijk groot & goed bed heeft en waar het ontbijt elke morgen VERS gebracht wordt door de heer des huizes. 

Bed & Breakfast dichtbij Amsterdam

Bed & Breakfast dichtbij Amsterdam

 

Kamer met uitzicht

Kamer met uitzicht

Slapen doe je op een Swiss Sense Boxspring

Slapen doe je op een Swiss Sense Boxspring


Bloemen houden van mensen

Bloemen houden van mensen

 

Persoonlijke aandacht voor elke gast.

Persoonlijke aandacht voor elke gast.

Dus zoek je een uniek verblijf als je gaat reizen naar Amsterdam – Berlijn of Parijs…kom dan eerst even kennis maken met in dit unieke dorp Kwadijk.

 

Samen een aandeel in elkaar

Of misschien ben je op zoek naar je droomhuis en wordt je mijn nieuwe buurvrouw? Neem eens een kijkje op Funda.

Kwadijk| Huis te Koop

Kwadijk| Huis te Koop

Schermafbeelding 2015-05-31 om 18.13.47

Dagstart – Mijn kwaliteit van leven met Sarcoidose

Na een zware gezondheidsweek achter de rug te hebben ben ik vandaag weer aangesloten aan de Infliximab. Ik zal even uitleggen wat Sarcoidose is. Sarcoidose is een autoimmumziekte. Uit onderzoek is gebleken dat Sarcoidose patienten teveel TNF produceren ( TNF staat voor Tumor Necrose Factor – alpha) en hoe dit komt is onbekend. De overproductie van TNF leidt tot een chronische . Dit zijn kleine knobbeltjes die uit witte bloedcellen bestaan. Ik heb persoonlijk veel last bij het zitten op te harde stoelen. Het medicijn wat ik gebruik ( infliximab) onderdrukt deze activiteit.

Dank zij dit medicijn heb ik kwaliteit van leven, maar dit medicijn wordt niet zomaar voorgeschreven aan Sarcoidose patienten omdat het niet wetenschappelijk bewezen is dat dit medicijn aanslaat, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het we degelijk  werkt. Ik ben ooit een half jaar gestopt maar dat had drastische gevolgen en alles wat ik aan mentaal en lichamelijk had opgebouwd zakte heel snel weer weg.

Mijn infuus wordt betaald uit het budget van het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein dat mede door longarts Dr. Grutters en zijn ILD team, die daardoor mij kwaliteit van leven geven. Hoe dit in de toekomst gaat verlopen is zeer onzeker.

Sarcoidose Belangen Vereniging Nederland maakt zich sterk voor een betere kwaliteit van leven en heb daar persoonlijk veel steun aan door de informatie die zij mij geven en op de hoogte houden door veel kennis en informatie te geven.

Wat deze ziekte met mij doet ondervind ik dagelijks maar ik probeer met veel creativiteit die ik daardoor des te meer ontwikkel het beste uit mijn leven te halen.

Liefs Silvia

 Sarcoidose – Expertise Center Antoniusziekenhuis

Schermafbeelding 2015-03-17 om 19.48.00

Antoinius ziekenhuis Nieuwegein

foto

Afdeling A2

Schermafbeelding 2015-03-17 om 19.44.47

Longarts Dr.Grutters

 

Vandaag neem ik afscheid van een bijzondere vrouw… Corrie Bongenaar. Zij is zeven jaar mijn medische maatschappelijke steun geweest in het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. Corrie heeft veel betekent voor mij met tips en tools die de kwaliteit van mijn leven met sarcoidose een stuk aangenamer heeft gemaakt. Achter de geraniums zitten is geen optie voor jou zei ze altijd..maar doe vooral wat je leuk vindt ook al moet je het de volgende dag bezuren. Dan heb je het wel gedaan…! En zo is het …het leven is te mooi om stil te blijven zitten  en doe vooral wat je wel nog kunt ook al is het met aanpassingen / beperkingen .

Zelf hoor ik veel patiënten op de afdeling klagen en zeuren en daarom lig ik het liefst alleen….! Het Antonius ziekenhuis in Nieuwegein is het Expertise Centrum voor Interstitiele Long Diagnostiek. Sarcoidose is een interstitiele longziekte met granulomateuze ontstekingen welke zich op vele manieren kan manifesteren. En ik ben een van de “gelukkige” patiënten die niet goed reageert op tweedelingstherapieen maar wel op de biological Infliximab. Dit is een medicijn wat een deel van het immumsysteem blokkeert bij hoge ontstekingsactiviteit, duurt in de vorm van infuus totaal met spoelen ongeveer vier uur. Hoe zeldzaam deze ziekte is blijkt wel uit het feit dat er in dit Expertise centrum in Nieuwegein maar 50 patiënten dit kostbare middel gebruiken. Iedereen op de afdeling werkt hard maar ik heb wel mijn persoonlijke voorkeur van longarts Dr. Grutters, verpleegkundige Elma Zwanenburg ,Verpleegkundig consulent Miranda Hennevelt en mijn favoriete dagbehandeling verpleegster Sienna…die voor mij heel belangrijk zijn.

Corrie het ga je goed! Liefs Silvia

 

 Wil je dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van Sarcoidose klik dan hier .Dankjewel.

Sarcoidose – Gerard Kemkers

Zeldzame Ziektendag

Je zal het maar hebben een zeldzame ziekte zoals Sarcoidose, eigenlijk is er maar een woord voor: Onbeschrijfelijk! Het is aan niemand uit te leggen wat deze ziekte met je doet en wat het voor jezelf en je omgeving betekent. Elke dag worstelen met het feit dat het er is, soms lijkt weg tegaan en weer terugkomt op momenten dat je denkt dat het goed met je gaat….!Vandaag laat ik een filmpje zien van mijn “Gerard Kempkers” gemaakt door Mart Smeets voor de NOS. (Klik op de link onder de foto voor dit filmpje). Gerard en ik  zijn allebei in de derde maand van 1967 geboren en hebben dezelfde passie ambitie en gedrevenheid maar moeten elke dag leren omgaan het het feit dat we deze ziekte hebben. Onze hersenen draaien overuren om de pijn niet te voelen maar in het lichaam gebreuren er zoveel vreemde dingen..het is af en toe net een horrorfim. Stress is een killer en daarom proberen we zo positief mogenlijk in het leven te staan en probeen om er het beste van te maken. Want het kan altijd erger….Het enige verschil dat er is, is dat Gerard de acute vorm en ik de chronische vorm heb. Zijn rust vind hij in de Dolemieten en ik op Ibiza. 

Schermafbeelding 2015-03-08 om 16.05.33

http://nos.nl/artikel/2023476-gerard-kemkers-van-zwabbervoet-tot-succestrainer.html

 

Rust vind ik in de heuvels van San Jose

1461774_669533343080621_1436870890_n

 

Steun het zeldzame ziektenfonds –  Sarcoidose  – She is mine.

We zijn blj met elke donatie of bestelling!

De week – Waterlandziekenhuis

 

 

Zeldzame ziektenfondsIk loop al heel wat jaren mee in de wereld van de gezondheidszorg. In mijn eerdere blogberichten lees je waarom wij zo vaak in ziekenhuizen komen!  In ruim 14 jaar hebben wij ongeveer 650 keer diverse ziekenhuizen bezocht en het einde is nog niet in zicht…! De artsen noemen me inmiddels een echte ervaringsdeskundige maar ik noem het eerder een assistant arts!!! Ik ben de rode draad in de communicatie tussen alle specialisten en instanties. Ik kan er een dik boek overschrijven maar dat ga ik niet doen! Wat ik wel ga doen is bloggen over de artsen en hun team waar ik persoonlijk blij van wordt. Waarom leg ik je hieronder uit.

Deze keer is dit het team van dermatoloog Dr.Kemperman, van het Waterlandziekenhuis, daar waren we vorige week en wat een ongelofelijke aimable man en wat een leuk poli-team. Bij aankomst werden we al vriendelijk te woord gestaan en omdat hij een half uur uitliep met het spreekuur zei de assistente: ga anders lekker even een kopje koffie drinken in de hal en dan bel ik je op als je bijna aan de beurt bent…! Ik viel bijna flauw…en zei tegen haar dat dit echt uniek is ..!Eenmaal aan de beurt bij de arts werden de handelingen uitgevoerd en bespraken we de opties en werden er ook weer nieuwe afspraken ingepland….. en in goed overleg geregeld…omdat we 2 afspraken achter elkaar gepland wilde hebben. Heerlijk hier hou ik zo van…meedenkende mensen!

Vandaag kwamen we weer op deze afdeling Dermatologie van het WaterlandZiekenhuis en werden we weer naar alle tevredenheid leuk en correct geholpen. Niets was teveel en de arts belde zelf even met het instituut of de behandeling daar gedaan kon worden en hoe te handelen i.v.m de intake en de vergoedingen. Gewoon meedenken met de patienten….en zo worden mijn ziekenhuis bezoeken minder beladen en zwaar. Ik werd hier zo blij van dat ik ze getrakteerd heb op een chocoblok Merci!! Persoonlijk geef ik deze afdeling Dermatologie een dikke 10.

 

Health| Zeldzame ziekten |Meisjes met een groot hart komen ver!

De persoonlijke kracht van een kind/ouder met een Zeldzame Ziekte

Gezond zijn is je allergrootste rijkdom en bezit. Het opvoeden van kinderen is volgens mij de zwaarste en de moeilijkste taak die er bestaat en dat het voornamelijk een proces is waarbij het kind gevormd wordt door de normen en waarden van ons als ouder en de omgeving waarin zij in opgroeit. Maar wat als je kind wordt geboren met een zeldzame aandoening: Turnersyndroom & PDD-NOS  als je als moeder ook aan een zeldzame ziekte lijdt..Sarcoidose! Dan staat je wereld op zijn kop!

 

Silvia Koning |Chronische Sarcoidose

Vanaf mijn jeugd heb ik al last van ontstekingen door het hele lichaam heen, elke dokter die ik bezocht behandelde het symptoom maar nooit de klacht. Ik heb alle ziekenhuizen van binnen gezien maar niemand luisterde echt naar mijn hele verhaal…(omdat daar geen tijd voor wordt gemaakt).Ik zag er goed uit en iedereen zei dat het tussen mijn oren zat…waarschijnlijk stress ! Ik ben toch niet gek dacht ik steeds en waarom neemt niemand mij serieus? Totdat ik in 2007 na de dood van mijn vader…niet meer kon lopen. De internist die mijn vader tot het laatst begeleide sprak ik aan vroeg of ze mij wilde onderzoeken? Ik was op…!!! Na een aantal onderzoeken kwam de voorlopige diagnose LONGFIBROSE..! Mijn wereld storte in…! Mijn longen zaten vol met onstekingen en vandaar ook dat ik niet meer kon lopen…! Ik werd doorgestuurd naar de longarts maar deze vertelde dat Longfibrose in een andere kwab van de long ontstaat en weer moest ik nieuwe onderzoeken ondergaan. Conclusie: SARCOIDOSE i.p.v LONGFIBROSE… !

Sarcoidose, ook wel de ziekte van Besnier Boeck (Schumann) genoemd, is een ziekte waarbij er vaak onverwacht  ontstekingen ontstaan in organen en weefsels in het lichaam. Hierbij worden er ophopingen van witte bloedlichaampjes gevormd (granuloom genoemd). Gelukkig verdwijnen de granulomen meestal vanzelf. Toch kunnen er ook granulomen blijven zitten en het functioneren van organen in gevaar brengen. Ook het littekenweefsel dat soms op de plaats van de granulomen ontstaat, is schadelijk voor organen en weefsels.

Het gevolg van sarcoïdose in organen kan een heel scala aan akelige klachten veroorzaken. Zelf heb ik voornamelijk Sarcoïdose in mijn longen, wat een lichte benauwdheid veroorzaakt en extreme moeiheid. Ook ontstaan er zomaar ontstekingen wat mij erg beperkt maakt in mijn bewegingsvrijheid. Fietsen lukt niet meer en wandelen max 20 minuten, dan verzuurt het lichaam. Mijn personal trainer zegt ook altijd dat ik geen trainingsprogramma pas en dat klopt ook ! Elke keer als ik weer ietsje mee doe dan gaat het mis! Dus beweeg ik zonder er kracht bij de gebruiken omdat daar toch de winst in zit…! Er wordt gesproken over een acute en een chronische vorm van sarcoïdose. Zelf heb ik de chronische vorm. Bij acute klachten beginnen de klachten vaak hevig en verdwijnen vaak weer vanzelf en bij  en chronische vorm beginnen de symptomen juist geleidelijk en wordt het steeds een beetje minder. Bij de helft van de patiënten verdwijnt deze ziekte vaak binnen drie jaar vanzelf maar ik ben nu 7 jaar verder en uitzicht op genezing is er eigenlijk niet en probeer mijn leven zo goed mogenlijk in te vullen.

Tot nu toe is er geen medicijn ‘tegen’ sarcoïdose gevonden, alleen ter bestrijding van de symptomen. Mijn persoonlijke medicatie bestaat uit wekelijks 15 mg Metrotrexaat – folliumzuur en elke 4 weken een intraveneus infuus met Infliximab in het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein met begeleiding van het ILD team.

 Wat betekent Sarcoïdose voor mij persoonlijk?

    • Extreme moeiheid bij inspanning
    • Pijnlijke gewrichten
    • Hartritme stoornissen
    • Dikke enkels
    • Evenwicht stoornissen
    • Concentratie problemen
    • Altijd pijn voelen
    • Bulten die zomaar onstaan
    • Gekneusde ribben
    • Last van zwellingen
    • Dik en gezwollen gezicht
    • Kortademig bij inspanning
    • Onrustige benen
    • Elke dag weer anders is

Wat ga ik met mijn ziekte doen?

Nadat ik mijn diagnose gehoord had, storte mijn wereld in. Wat als deze ziekte mijn leven zo gaat beïnvloeden en ik niet meer kan doen wat ik leuk vind en hoe moet ik functioneren met de extra zorg van onze dochter Emma kwamen in een flits voorbij!!I n het begin ben je alleen maar bezig om weer beter te worden want je wil niet opgeven ..en veel mensen weten ook wel een adres waar ik naar toe kan, vaak in de alternatieve geneeswijze maat na 7 jaar heb ik dat opgegeven. Vechten tegen je ziekte is geen optie meer maar wat er is nog steeds geen medicijn voor gevonden. Maar ik wil dat instanties zich gaan realiseren dat Sarcoidose een begrepen ziekte moet gaan worden met name als je zelfstandig ondernemer bent. Als zelfstandig ondernemener woon je niet in Artis maar gewoon in de wildernis, je moet echt alles zelf regelen!! En daar is geen vangnet voor.

Ondernemer zijn is een aangeboren afwijking!!! Die vragen niet zo snel om hulp maar als ze dan een keer op hulp of advies vragen..Help ze dan!

Toen wij het protocol aan het lezen waren voor de open-hartoperatie van Emma in het LUMC zouden we een maatschappelijk werkster toegewezen krijgen…maar al wie er kwam…geen maatschappelijk werkster! Toen ik er omvroeg zei ze, is dat nog nodig dan? Ik zei ja… en aan haarvroeg waarom ze niet meteen bij ons langs was geweest zei ze: Ach ik zie daar zo’n leuk gezinnetje die hebben het vast goed voorelkaar!! Ik zei: heb je een een paar uurtjes! Ze schrok zich te pletter en verontschuldigde zich en ging meteen aan het werk voor ons..! Ik ben ik contact gekomen met MKB Santos ( Marianne Keijzer) en heb mijn hulpvraag neergelegd en dank zij haar heb ik advies gekregen van 2 broers Patrick en Michel de Haan, want als je 40 tot 60 x per jaar in het ziekenhuis komt en alle instanties die van 9 tm 5 werken dan kun je geen normale onderneming runnen als je leeft met een zeldzame ziekten.

Aan de buitenkant is niet te zien welke schade het aan de binnenkant aanricht. Ik hoop dat mijn droom “She is online.nl “te laten groeien door ‘het gewoon te doen’ met bijzondere bedrijven en lieve klanten. Ik zie geen beren op de weg maar juist kansen. Ik besluit om GEEN geld in te zamelen maar te bloggen over de dingen waar ik gelukkig wordt. Wel doneer ik een deel van de opbrengst van de she is mine vest jassen  She is online  waar ik mede-eigenaar van ben aan zzf.nl en geven wij  bijzondere vrouwen een gratis outfit omdat zij juist in het zonnetje gezet mogen worden omdat zij het zo het verdienen.

Silvia Koning | She is online.nl

She is online lifestyle guide.com

Schermafbeelding 2015-02-09 om 10.28.46

Emma Koning |Turnersyndroom – PDD-NOS

Op deze facebook pagina VOLG ONZE EMMA lees je het verhaal onze dochter Emma ,een “zorgintensief kind”  voor en na haar open – hartoperatie. Emma die met de juiste zorg en persoonlijke aandacht op een speciale school zit en zich op een geweldige manier ontwikkeld. De facebookpagina is echt ontzettend veel bekeken en krijgen wij nog steeds vragen van ouders die ook een zorgintensief kind hebben hoe wij bepaalde dingen doen en wat te regelen bij wie! Wij kijken als ouders naar wat Emma wel kan en leuk vindt, waar wij bepalen wie we daar voor willen inzetten. We lezen veel over wat er niet goed gaat in de zorg en onderwijs en doen er alles aan om Emma die in 2009 gediagnostiseerd is met een IQ van 68=zwakbegaafd naar een maatschappelijk verantwoord niveau te krijgen met instanties die het belang van ons kind voorop zetten..!

Wij als ouders hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ons kind een goed en gelukkig leven kan leiden met een leuke baan voor in de toekomst. Elke dag heeft Emma extra sturing en bovengebruikelijke zorg nodig en zij sterker en krachtiger wordt en zich geweldig ontwikkeld.

Emma heeft 8 jaar met veel plezier op de Princess beatrix School in Kwadijk gezeten met een ‘Rugzakje’.Mede door haar PDD-NOS hebben we uiteindelijk besloten om Emma naar Mytylschool De Ruimte in Bergen over te plaatsen. Dat is een school waarij de leraren gespecialiseerd zijn op het gebied van o.a Autistich Spectrum Stoornissen en Chronische Ziekten. De artsen die Emma onder behandeling hebben zijn een Kinder Endocrinoloog dr.Rotteveel – Cardioloog dr.Rammeloo en Dermatoloog dr.de Boer uit het VUMC. Emma loopt ook in het Waterland ziekenhuis bij kinderarts dr.Liem en staat op een MAK lijst voor als er spoed is vanwege haar hart. We zijn laatst bij een klinisch geneticus geweest om te vragen of  het erfelijk is?Uitslag Nee het is de speling van moeder natuur.De arts had zelden een meisje van 14 met Turnersydroom en PDD-NOS ontmoet met een litteken van hals tot navel die zo zelfverzekerd overkwam..Dat komt door mijn moeder… zegt ze tegen de arts, want die volgt altijd haar hart….want dat klopt. Hij moest erg lachen en zij daar mag je dan wel trots op zijn…Dat ben ik ook zei ze!! Volgens mij neem je dan je taak opvoeden serieus. Want hoe leg je aan een kind van 14 uit met een lichaam dat anders is dat ze mooi is en dat ze mag zijn wie ze is en dat dit bij haar rugzak van het leven hoort….!

Mijn persoonlijke tips:
1.Als je ziet dat je kind anders dan anderen kinderen ontwikkeld ga dan naar je huisarts en blijf volhouden totdat je gevoel bevestigd is.
2.Je moeder instinct liegt namelijk nooit. Als je kind op school zit en hij wordt dwars dan is dat een signaal/hulpvraag aan de leraar of leraren.
3.Ga persoonlijk naar school en vraag wat ze van je kind en jullie gezinssituatie weten en wat zijn goede en mindere kanten zijn en vice versa.
4.Kies een arts die kindvriendelijk is.
5.Ga altijd voor specialistische zorg naar academisch ziekenhuis.
6.Kies een school die bij zijn/haar IQ past en zijn/haar passie ligt.
7.Kleed je kind leuk en laat zien dat je trots op hem haar bent.

 

Emma & Silvia KoningStyling:

Emma: Leren jasje Ibana  – Broek & Shirt Costes Hoorn

Silvia Koning : Eigen ontwerp jas She is mine

Photography : Bart Honingh

Visagie : Linda Huiberts

About the Family

Lifestyle Family uit Nederland en spenderen al onze tijd aan Health – Fashion – Food – Lifestyle – Travel  en bloggen erover!

Wim & Silvia

Wim & Silvia

 

Laura with Duy Quoc Vo

Laura Fotografie Duy Quoc Vo

 

 

Emma Koning

Emma  Fotografie Bart Honingh